Blijf bewegen: hardlopen

Voor Dick Tasma (61) is hardlopen een passie. “Ik begon op mijn 17e en ben er nooit meer mee gestopt. Ik geef vanaf 1999 trainingen en de laatste zes jaar ben ik als zzp-er hardlooptrainer. Ongeveer acht keer per week begeleid ik groepjes hardlopers: ik kom in alle parken van Amsterdam!”hardlopen Toekomt.nl

“Als je (opnieuw) met hardlopen begint is het belangrijk realistische doelen te stellen. Begin met minutenloopjes: wissel Ă©Ă©n minuut hardlopen af met Ă©Ă©n minuut wandelen. Als dit lekker gaat, ga je over naar twee minuten hardlopen en Ă©Ă©n minuut wandelen. Voer de afstand zo rustig op. Doe dit twee of drie keer per week, en binnen drie maanden kan je 15 minuten hardlopen. Dan stromen de endorfines door je lijf! Ik werk met mijn groepen aan snelheid, spierkracht en balans. Het fijne is dat je met een veelzijdige training ook op oudere leeftijd wat uit het bovenste- en uit het onderste keukenkastje kan pakken. Hardlopend ben je ook lekker buiten. Zo sta je vrolijker in het leven en word je prettig oud!”

Dick Tasma
www.kom-op.nl

Do’s:

  1. Denk na over je conditie. Misschien moet je eerst een paar uur per dag flink wandelen om het op te bouwen. Doe in ieder geval een keuring bij een sportmedisch adviesbureau.
  2. Loop in clubverband. Je krijgt extra animo door met gelijkgestemden te lopen, vooral als je naar een evenement toe traint. Of loop met een maatje. Zo haak je minder snel af.
  3. Kies een trainer met licentie. Die stuurt je aan op techniek en zorgt dat je je spieren genoeg opwarmt en afkoelt, dat je rekt en strekt. Heel belangrijk om de kans op spierpijn en blessures te verminderen.

Don’ts:

  1. Loop niet op je oude gymschoenen. De nieuwe hardloopschoenen werken als schokdempers voor de gewrichten. Bij speciaalzaken helpen ze je de ideale schoenen te vinden door je op een lopende band te filmen.
  2. Neem niet steeds dezelfde route. Al is het maar dat je een rondje linksom in plaats van rechtsom loopt, variatie helpt verveling voorkomen.
  3. Blijf niet gewoon doorlopen met blessures. Praat met je trainer of een (sport-)arts. Je kunt dan beter tijdelijk naar zwemmen of een andere training overstappen.

Meer informatie: KNAU

Terug naar toekomt.nl
Meer over bewegen