Elk jaar overstappen naar een nieuwe energie aanbieding

Als we het over efficiënt werken hebben, dan hebben we het vaak over tijdbesparing. Maar efficiënt werken gaat over meer dan alleen het besparen van wat tijd. Een aantal nieuwe weetjes over efficiëntie, slim werken en organisaties die je daarbij een handje helpen.  

 

Slimme efficiëntie

Laatst las ik een artikel over slim werken en efficiënt werken. Twee verschillende dingen die in elkaars verlengde liggen maar niet hetzelfde zijn. Efficiëntie lijkt tegenwoordig heilig. Er moet zoveel mogelijk gedaan worden in zo weinig mogelijk tijd (en het liefst met zo min mogelijk inspanning). Maar efficiënt werken gaat niet alleen over tijd besparen. Het gaat ook over prioriteiten stellen, uitbesteden en slim werken.

Slim werken of leven gaat er eigenlijk over dat efficiëntie alleen zin heeft als je een handeling veel uitvoert. Je kunt allemaal nieuwe trucs uit je hoofd leren hoe de sneltoetsen op je laptop werken (en zo zeer efficiënt bezig zijn) maar als je één keer per dag alleen je laptop openslaat om de timeline op Facebook door te scrollen, dan is het uit je hoofd leren van die sneltoetsen eigenlijk verspilde moeite.

 

Uitbesteden

Echt slim werken betekent die dingen doen, die er ook echt toedoen. Uitbesteden kan een voorbeeld zijn om niet te veel tijd te besteden aan iets wat je of niet interesseert, of niet zoveel gaat opleveren, of waar je geen verstand van hebt.

SwitchHero is een organisatie die hier goed op inspeelt. SwitchHero onderhandelt ieder jaar weer een goed en goedkoop energiecontract voor jou. Je meldt jezelf één keer gratis aan en SwitchHero zorgt ieder jaar voor de beste deals en aanbiedingen zodat jij je niet suf hoeft te zoeken. Ieder jaar krijg je op het juiste moment weer een goedkope energiedeal, gegarandeerd. De service van SwitchHero is effectief omdat ze dit ieder jaar weer voor je regelen. Als je niet ieder jaar overstapt naar een nieuwe energiedeal is het niet effectief.

 

Prioriteiten stellen

Prioriteiten stellen klinkt altijd erg gemakkelijk. Maar veel mensen weten niet hoe te beginnen. Hoe maak je keuzes? Een manier om dit te doen is om te kijken naar wat urgent is en wat belangrijk.

4 types:

  1. Urgent en belangrijk.
  2. Belangrijk maar niet urgent.
  3. Urgent maar niet belangrijk.
  4. Niet belangrijk en niet urgent.

Natuurlijk krijgen de taken die onder type 1 vallen altijd voorrang. Deze vaak dringende zaken, crisissituaties of echt problemen vragen direct om actie en kun je direct uitvoeren. Type 2 taken zijn belangrijk maar niet urgent. De taken hebben dus geen haast, maar er is wel belang bij. Deze taken kunnen voor even wachten maar type 2 taken zijn die taken die er vaak bij in schieten. Bijvoorbeeld als het gaat om persoonlijke ontwikkeling of relatieonderhoud. Je doet er daarom goed aan om deze taken in te plannen en deze dan ook daadwerkelijk uit te voeren op het geplande moment en je niet te laten afleiden door de type 3 vragen.

Type 3 vragen zijn erg aanwezig. Als je het vandaag of morgen niet doet, dan hoeft het helemaal niet meer. Vraag jezelf af: Is het echt nodig dat ik dit doe? Hoe lang ben ik daar mee bezig? Type 4 vragen zijn eigenlijk het simpelst. Niet belangrijk en niet urgent: niet doen dus, tenzij je super veel tijd over hebt maar zelfs dan is een keertje vervelen of een lekker grote wandeling maken, betere of fijnere tijdsbesteding ;).