KLM-piloten moeten verplicht stoppen met 58 jaar

Waar de een niet kan wachten op het pensioen, wil de ander het juist uitstellen. Een piloot van KLM heeft zelfs een rechtszaak aangespannen om te kunnen blijven vliegen. Hij wilde dolgraag zijn beroep bij KLM blijven uitoefenen, maar de rechter heeft zijn eis afgewezen.

Pensioengat

pensioen piloot KLM - toekomt.nlVooral piloten die later zijn begonnen bij KLM zijn de dupe. Zij hebben nog geen volledige pensioen opgebouwd, en willen graag doorwerken. Doordat ze bij KLM automatisch worden ontslagen als ze 58 worden, gaan ze op zoek naar een andere werkgever. Andere luchtvaartmaatschappijen kennen die leeftijdsgrens niet. Zodoende komen piloten regelmatig terecht bij concurrenten van KLM.

Starre vakbond

De schuld ligt volgens ingewijden niet per se bij KLM alleen. Pilotenvakbond VNV houdt vast aan riante afspraken. Daardoor zetten ze KLM klem, zelfs al zou KLM anders willen, aldus ftm: “Met een reductie van 35 procent in loonkosten door het afschaffen van allerlei luxe vrije dagen-regelingen en net als alle andere luchtvaartmaatschappijen gewoon gaan werken volgens de limiet die is opgenomen in de EU-FTL (Europese Werk- en Rusttijden regeling Flight Time Limitations) en een pensioenleeftijd op 65 jaar, met een wettelijk gemaximeerde opbouw, dan komen de loonkosten weer een beetje in overeenstemming met die van de andere, grote, oude luchtvaartmaatschappijen en zijn de piloten even productief.” Dat lijkt door de starre houding van de VNV dus niet te lukken.

Terug naar toekomt.nl