Still Alice: mooie rol van Julianne Moore in voorspelbare Alzheimer-film (***)

In Still Alice bekijken we het leven van de 50-jarige Alice Howland. We zien haar met echtgenoot en drie volwassen kinderen in een dure club zitten: mooie, succesvolle mensen. Dat is Hollywood-beeldtaal voor ‘too good to be true’. En dat is het dus ook.

Still Alice - toekomt.nlAlzheimer

Alice doceert cognitieve psychologie op Harvard. Voor een volle collegezaal kan ze ineens niet meer op een bepaald woord komen. Bij haar dagelijkse rondje hardlopen raakt ze de weg kwijt. Langzaam beseft ze dat er iets mis is en ze gaat naar een dokter. Het blijkt beginnende Alzheimer te zijn. Dan pas vertelt ze het aan haar man (Alec Baldwin).

Verbloemen

De film volgt het perspectief van Alice die die grip op haar leven probeert te houden. Ze traint krampachtig haar geheugen tijdens het koken, ze vraagt zo nonchalant mogelijk aan haar studenten wat er vandaag op het lesrooster staat als ze het zelf niet meer weet. Ze denkt dat ze haar Alzheimer aardig kan verbloemen, maar uit de reacties van anderen blijkt iets anders.

“Wat de film vooral doet is je laten nadenken”

Plan B

Alice is een intelligente vrouw. Behalve dat ze haar kwaal wil verbergen voor de buitenwereld, bedenkt ze een ingenieuze test op haar eigen telefoon, om te kijken of ze alles nog op een rijtje heeft. Zo niet, dan is er nog het filmpje waarin ze zichzelf toespreekt en plan B uitlegt. Iets met heel veel pillen. Maar wat doe je als je niet meer weet dat je een telefoon bezit?

Still Alice - toekomt.nlNadenken

Julianne Moore speelt een prima rol in een verder weinig opzienbarende film. Ze kreeg er een prijs voor in de grote Oscar-tombola. Wat de film vooral doet is je laten nadenken. Hoe ga jij om met je moeder, broer of buurman die steeds minder zelfstandig wordt? Hoeveel heb je ervoor over om iemand te blijven verzorgen? Echtgenoot John Howland houdt van Alice, maar hij krijgt een interessante baan aangeboden ver buiten Boston. Moet hij die kans laten lopen?

“Terwijl de andere kinderen óver Alice praten,
praat dochter Lydia mét Alice”

Moeder en dochter

Het mooiste zijpaadje in de film is de relatie tussen Alice en haar jongste dochter Lydia. Lydia is de meest onconventionele van de drie kinderen en ze wordt niet helemaal serieus genomen, zoveel wordt wel duidelijk. Lydia neemt haar moeder wel heel serieus. Terwijl de andere kinderen óver Alice praten, praat Lydia mét Alice. In een later stadium komt de dwarse Lydia juist weer thuis wonen om voor haar moeder te zorgen, hoewel Alice niet altijd even aardig is geweest. Een interessante rol van Kristen Stewart, die ervoor zorgt dat de film niet te sentimenteel wordt.

***

Herkomst: Verenigde Staten (2014)
Regie: Richard Glatzer en Wash Westmoreland
Lengte: 1 uur en 41 minuten
Still Alice is in de Nederlandse bioscopen te zien vanaf 12 maart 2015

Terug naar toekomt.nl
Lees meer recensies

Schrijvers - Tineke - bloggerTineke (44) schreef twintig jaar lang in overheidsdienst, voornamelijk over misdaad en straf. Tegenwoordig is ze opruimcoach bij ZieZoo Professional Organizing. Voor klanten ordent ze papieren, op Toekomt.nl gaat ze meteen digitaal.