“Sollicitatiebrief 152 wordt echt niet beter dan nummer 151”

Vrijheid is fijn, maar wat als je nog moet of wil werken? Een baan vinden is zeker op latere leeftijd lastig. Een mooi cv, een goede motivatie, maar geen resultaat. Tim van Oosterhout, spreker tijdens de UWV InspiratiePlusDagen herkent het. Hij heeft dagelijks contact met veel werkgevers. Zijn tip: “Denk vanuit de werkgevers. Verras ze, doorbreek je routine. Stuurde je 151 brieven zonder resultaat? Dan wordt brief 152 waarschijnlijk niet beter.”

Is het grootste obstakel voor oudere werkzoekenden hun leeftijd?
“Leeftijd wordt vaak als een probleem gezien door de werknemers zelf. Ze zijn misschien zelfs ontslagen omdat ze te oud zouden zijn. En dan: honderd sollicitatiebrieven, geen resultaat. Maar is leeftijd wel het probleem? Er valt veel te verbeteren aan je sollicitatie.”

“Sollicitatiebrief 152 wordt waarschijnlijk niet beter”

Wat moet er dan verbeterd worden aan de manier van solliciteren?
“Kijk eerst naar wat er speelt in de markt. Momenteel krimpen veel echt grote bedrijven. Daar solliciteren heeft meestal weinig zin. Personeelsfunctionarissen ploegen zich door tientallen, zo niet honderden brieven. Bij kleinere bedrijven maak je meer kans. Het MKB is goed voor zo’n 4,2 miljoen banen. Daar trekt het aan; daar gebeurt het.”

Tim van Oosterhout

Tim van Oosterhout

Val je meer op als je in het MKB solliciteert?
“Niet per se. Daar komen ook veel brieven binnen. Maar de lijnen in het MKB zijn korter. Dat is een voordeel, aangezien veel ondernemers ook wat ouder zijn. Zij vinden leeftijd minder problematisch. Zij zien sneller je bak aan ervaring. Je kennis van de concurrentie. Ze zullen echt niet iemand aannemen uit maatschappelijk belang. Ook zij zoeken de juiste persoon bij de juiste positie.”

“Echte ondernemers houden van ondernemend gedrag.”

Hoe pak je het dan aan?
“De crux zit hem in de manier waarop je jezelf aanbiedt. Eén tip is: denk als werknemer. Kruip in zijn of haar kop. Ze hebben het druk, dus je moet opvallen. Dus niet: “Sollicitatie”, afzender “Piet Jansen – pietjansen@gmail.com”. De communicatiestroom is zo groot. De kans dat je eruit springt is klein. Wees creatief! Maak bijvoorbeeld een bijzonder e-mailadres aan. Denk aan ‘jullienieuwetalent@gmail.com, of ‘denieuwewerknemervanhulskamp@hotmail.com’. Ook het onderwerp moet prikkelen: ‘Persoonlijk bericht: ‘, een pakkende zinsnede, misschien iets ludieks… In je brief kun je vervolgens die keuze toelichten. Dat maakt meer indruk dan standaardbrieven. Echte ondernemers houden van ondernemend gedrag.”


Tim van Oosterhout werkt voor Synpact, communicatiepartner van MKB-Nederland. Hij spreekt tijdens de UWV InspiratiePlusDagen over solliciteren vandaag de dag. Meer tips van Tim en anderen? Meld je dan aan voor de eerstvolgende InspiratiePlusDag (gratis).