Technologie gaat ook de mode-industrie veranderen

Er was een tijd dat de mode-industrie was gebaseerd op het ‘aanbod’-model. Luxe winkels die een houding aannamen waarin duidelijk was dat als het je niet aanstond, dan was het ook niet voor jou bestemd. Nu kleding-aankoop ook steeds meer online plaatsvindt, is die houding veranderd en wordt technologie ingezet om jou van dienst te zijn.

 

1. Betere voorstellen

Als je op een van de grotere modewebsites op zoek gaat naar een witte blouse zijn er waarschijnlijk duizenden opties. Een groot deel daarvan boeit jou echter beslist niet. Door in de toekomst een aantal slimme vragen te stellen die jou niet mogen ergeren, probeert men in de toekomst een beter idee te krijgen waar jij precies naar op zoek bent. Dat geeft jou meer overzicht en de websites hopen er zelf van te profiteren door minder retouren te krijgen.

 

2. Gebruik influencers

Ook jij bent een influencer als je op de social media foto’s plaatst, waar je melkproducten toont. Misschien is het niet je bedoeling om een bepaald merk te promoten. Maar je zal begrijpen dat de eigenaren van een merk graag willen weten wat populair is in de collectie en hoe jij dat draagt of combineert. Met software speuren grote modemerken nu de social media al af naar foto’s waaruit dat blijkt. Ook jouw Louis Vuitton wordt herkend en geanalyseerd.

 

3. Een spijkerbroek met ID?

Als een spijkerbroek (of andere items) zijn verkocht, verdwijnen ze van de radar van de producent. Of toch niet? Het is tegenwoordig niet moeilijk om een draad in te weven, die wasbaar is, maar ook allerlei informatie bevat over het merk, materialen en productie gegevens. Het is daarbij niet de bedoeling om jou te gaan volgen, maar als het Internet of Things eenmaal gestalte heeft gekregen kan ook jouw spijkerbroek veel informatie geven via die draad. Zal iedere wasmachine jouw spijkerbroek dan herkennen?

 

4. Nieuwe materialen

T-shirtjes van bamboe-textiel. Eigenlijk kijk je daar toch niet eens meer echt van op? We gebruiken voor onze kleding al bijna 7.000 jaar katoen. Voor bamboe is de geschiedenis veel korter: slechts 15 jaar. Bamboe heeft echter veel voordelen in het kweken daarvan, omdat het sneller groeit en er geen bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Daarbij hebben die vezels voor jouw T-shirt van bamboe-textiel worden gebruikt ook grote voordelen voor jou als gebruiker. Een kledingstuk van bamboe is ultra zacht, sterk, geurvrij, sneldrogend, waardoor transpiratie beter wordt afgevoerd en antiallergisch. Het is derhalve een ideaal materiaal voor kleding en ander textiel. Ook andere materialen zullen in de toekomst worden toegepast.

 

5. Adverteren zal veranderen

Wist je dat 82% van de mensen om aanbevelingen vraagt bij aankoop van kleding? Om die reden lijkt standaardreclame vaak weggegooid geld. Grote merken zoeken naar nieuwe methodes om jou aanbevelingen te geven zonder dat je dat als storende reclame opvat. Het ‘verhaal’ van jouw kleding moet dus persoonlijk worden, zodat jij het weer aanbeveelt bij anderen. Story-telling noemt men dat.