Online sollicitatiegesprek? Volg dan als werkgever deze tips

Is er personeel gezocht bij jouw bedrijf en heb je een vacature geplaatst? Dan heb je misschien tussen alle sollicitatiebrieven een geschikte kandidaat gevonden tijdens het personeel zoeken. Nodig hem of haar dan uit voor een sollicitatiegesprek! Door de digitalisering vindt er steeds meer online plaats, ook sollicitatiegesprekken. Maar hoe voer je als werkgever nou het best een online sollicitatiegesprek zodra er misschien zorgpersoneel gezocht wordt?

Wees niet bang, het gesprek gaat hetzelfde als een fysiek sollicitatiegesprek. Wel moet je met een aantal dingen rekening houden. Welke dat zijn, lees je hieronder.

  1. Maak een afspraak

Het eerste wat je natuurlijk doet, is jouw droomkandidaat uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Stuur hem of haar een mailtje, waarin duidelijk staat wat er verwacht wordt. Wat is de datum, de tijd, het platform en met wie vindt het gesprek plaats. Stuur deze mail minimaal een week van tevoren, zodat de sollicitant zich goed kan voorbereiden. Als er dan nog dingen veranderen, heb je nog tijd genoeg om dit door te geven.

  1. Check of je over alle middelen beschikt

Om het online gesprek soepel te laten verlopen, moet je over een aantal middelen beschikken. Standaard middelen die je sowieso moet hebben, zijn: een microfoon, beeldscherm, oordopjes en luidspreker. Als je een laptop hebt zitten deze functies vaak al ingebouwd, maar check voor de zekerheid of deze het allemaal doen. Daarnaast heb je goede internetverbinding nodig én een goed platform om jouw online meeting op af te spelen. Of je nou kiest voor Skype, Zoom, Facetime of Microsoft Teams: zo lang je weet hoe het werkt en het op jouw computer beschikbaar is, zit je goed.

  1. Bereid het gesprek voor

Nadat je alle praktische activiteiten hebt geregeld, ga je de inhoud van de sollicitatie voorbereiden. Hoe doe je dit? Maak bijvoorbeeld een lijst of overzicht met vragen die je wil stellen en dingen die je van de sollicitant wil weten. Voer je het sollicitatiegesprek samen met een collega? Bereid dan samen voor wat je gaat zeggen, in welke volgorde dit is en wat de rolverdeling wordt. Zo krijg je geen onenigheid en komt het gesprek duidelijk en niet al te rommelig over. Een andere tip: zorg dat je de sollicitatie in een rustige omgeving laat plaatsvinden, zodat de sollicitant niet wordt afgeleid tijdens het gesprek. Alles check? Dan ben je goed voorbereid voor de sollicitatie.

  1. Het moment is daar: de sollicitatie

Hehe, dan is het nu eindelijk tijd voor het sollicitatiegesprek. Aangezien alle communicatie via een beeldscherm plaatsvindt, kan het gesprek in het begin wat ongemakkelijk zijn. Gelukkig is hier iets tegen te doen: stel de sollicitant op zijn of haar gemak. Begin het gesprek met een aantal persoonlijke vragen, zoals wat hij of zij afgelopen weekend heeft gedaan. Maak tussendoor een grapje om de sfeer wat minder gespannen te maken. Bespreek vervolgens wat je gaat doen als de internetverbinding – of andere technische middelen – niet meewerkt, zodat jullie beiden op de hoogte zijn voor als het mis gaat.

Dan kan de sollicitatie zelf nu echt beginnen. Houd rekening met de voorbereidingen die je in de vorige tip hebt gedaan, zo weet je zeker dat er niks geks gebeurt.

Is de sollicitatie klaar? Spreek dan met de sollicitant af hoe het vervolg eruit ziet en wat hij of zij kan verwachten. Eindig vervolgens de meeting en bespreek het gesprek na met je collega.

Heb je deze tips goed opgevolgd? Dan heb je ongetwijfeld een goed lopend, geordend en (niet onbelangrijk) gezellig gesprek met je sollicitant. Wie weet staat jouw perfecte match binnen de kortste keren wel bij jou op de werkvloer!