Steeds meer mensen doen bankzaken via een app op hun mobiele telefoon of tablet. Binnenkort betalen we misschien zelfs wel allemaal met onze telefoon. Rabobank, ABN Amro en ING hebben samen al meer dan vier miljoen klanten die mobiel bankieren. Dat mobiel bankieren vraagt natuurlijk om een goeie beveiliging.
Beveilig je telefoon
Als allereerste: stel een toegangscode in voor je telefoon of tablet. Bij diefstal zijn je gegevens dan in elk geval niet direct toegankelijk. Schrijf de mobiele code voor bankieren niet op en geef deze ook niet aan iemand anders. Scherm de code ten slotte goed af tijdens het intoetsen.
Verbinding voor veilig mobiel bankieren
Bankier bij voorkeur niet mobiel op een onbeveiligde wifi-verbinding. Gebruik hiervoor in principe alleen je verbinding thuis. Wil je per se buitenshuis bankieren, omdat je bijvoorbeeld direct iets moet overmaken, gebruik dan de 3G/4G-verbinding van je telefoon. Maar die vertrouwde wifi van mijn favoriete koffietent dan? Ook die is niet gegarandeerd veilig. Ten eerste hoeft het netwerk niet per se ook echt van de zaak te zijn. Iedereen kan zijn netwerk de naam geven die hij of zij wil. Het netwerk kan net zo goed van iemand in de buurt zijn, die je gegevens probeert te onderscheppen. Ten tweede: ook op een ‘eerlijk’ netwerk kunnen hackers op zoek zijn naar privacygevoelige gegevens.
Besturingssysteem
Zorg dat op je apparaat de nieuwste versie van het besturingssysteem staat. Fabrikanten komen regelmatig zelf met beveiligingsupdates om lekken in hun systeem te dichten. Bezitters van een Android-toestel kunnen een antivirusprogramma installeren, zoals AVG. Deze app is te downloaden via Google Play. Voor de iPhone en iPad kun je via iTunes AVG Family Safety installeren. Deze app geeft je een seintje als je een gevaarlijke site wilt bezoeken.
Wat doen de banken zelf om hun apps te beveiligen?
-
ING
ING heeft ING Bankieren voor zijn klanten. De app werkt met een toegangscode die je zelf moet instellen. Daarvoor heb je je bankpas nodig en een code die je via de site kunt opvragen. Daarvoor moet je wel eerst thuis via de ‘normale’ manier inloggen. Sinds kort kun je bij ING ook mobiel bankieren met je stem. Voorlopig is dat alleen nog voor de bankopdrachten zelf te gebruiken, zoals voor het inspreken van je IBAN. Het is de bedoeling dat je binnenkort kunt inloggen met je stem.
-
Rabobank
De Rabo Bankieren App maakt gebruik van een beveiligde verbinding en een persoonlijke toegangscode. Dit is dezelfde code als je Rabofooncode. Bij rekeningen waarnaar je in de afgelopen 15 maanden geld hebt overgemaakt, kun je tot € 1.000 overmaken met je toegangscode. Bij onbekende rekeningen vraagt de app naar je Random Reader of Rabo Scanner. De app is ook zo in te stellen dat je voor betalingen naar ‘onbekende’ rekeningen tot €250 ook geen reader nodig hebt.
-
SNS
Bij SNS Mobiel Bankieren maak je een mobiele pincode aan om geld over te maken. Bij personen waar je in de afgelopen 1,5 jaar al eens geld naar hebt overgemaakt, volstaat een pincode om geld over te maken. Voor overige betalingen is de digipas nodig. Zelf een limiet instellen voor overmakingen naar een onbekende, met een maximum van €500 per dag, is ook mogelijk.
-
ABN Amro
ABN Amro heeft de Mobiel Bankieren App. Uit veiligheidsoverwegingen is er met de app minder mogelijk dan via ‘normaal’ internetbankieren. De bank ‘houdt de ontwikkelingen in de gaten en kijkt of het aanbod aan diensten veranderd moet worden’. Op de site van ABN Amro staat hiervan een overzicht.
Conclusies en aanbevelingen
Mobiel bankieren vraagt om een goeie beveiliging. Banken nemen goede voorzorgsmaatregelen, maar er zijn ook een aantal zaken die je zelf kunt regelen om de boel nog veiliger te maken.
Terug naar toekomt.nl
Meer tips
Dit artikel is opgesteld in samenwerking met HelloDigital. HelloDigital helpt je bij het dagelijks gebruik van de smartphone en tablet. Tips, vragen, problemen en de laatste ontwikkelingen? Kijk op HelloDigital.nl